Älä tuhlaa budjettiasi – vältä nämä virheet

Älä tuhlaa budjettiasi – vältä nämä virheet

Kumpi tekee tulosta; sinä vai Google?

Google AdWords voi näyttää avaruusaluksen ohjauspaneelilta uudelle käyttäjälle.

Eikö vain?

Se on totta, käyttöliittymä on monimutkainen, ja pienilläkin asetuksilla voi olla suuri merkitys kampanjoiden tuottavuuteen.

Minä olen käynyt läpi kymmeniä pienyritysten Google AdWords mainostilejä, ja valitettavasti lähes jokaisessa on tehty nämä virheet.

Yrittäjä voi helposti kuvitella että niin kauan kun rahaa menee ja mainokset näkyvät, niin kaikki on hyvin. Ei, ei se mene niin. Mainosten täytyy näkyä oikealle kohderyhmälle, muuten se on rahan tuhlaamista.

Nämä, etenkin itse hoidetuilla tileillä, esiintyvät virheet syövät budjetin turhaan. Korjaamalla nämä säästät rahaa, näytät mainoksiasi oikealle kohderyhmälle ja tehostat mainontaa.


1. Sama kampanja kohdennettu sekä haku- että displayverkostoon

Googlen mainosverkko koostuu 2 eri osasta: hakuverkosto ja displayverkosto. Hakuverkosto tarkoittaa käytännössä mainoksia hakutuloksissa ja displayverkosto kattaa (banneri)mainonnan Googlen miljoonilla partnerisivustoilla.

Miksi tämä on ongelma?

Hakuverkosto = ihmiset etsivät tietoisesti ratkaisua ongelmiinsa (hakemalla tietoa Googlesta).

Display = sinä kiusaat ihmisiä mainoksilla kun he yrittävät tehdä jotain muuta (esim. lukea uutisia).

Nämä ovat siis 2 täysin eri asiaa, ja sen takia kampanjat tulee aina eritellä toisistaan. Yleisesti ottaen, display-kampanjoita käytetään usein tunnettavuuden kasvattamiseksi, kun taas hakuverkoston kampanjalla yritetään tehdä suoraa myyntiä.

Koska käyttäjien tarve on täysin eri verkostojen välillä, tulee myös mainokset jakaa kahteen eri kampanjaan. Pienyrittäjänä sinun tulee harkita tarkkaan onko sinulla budjettia tunnettavuuden kasvattamiseen, tarvitsetko display-kampanjaa lainkaan vai kannattaako koko budjetti allokoida hakuverkostoon?

Miten tämän voi korjata?

Kirjaudu sisään mainostiliisi ja tarkista kampanjoiden tyyppi. Jos kampanjatyypin kohdalla lukee: Search Network with Display Select, olet syyllistynyt ensimmäiseen virheeseen.

Kampanjatyyppi

Korjaa tämä vaihtamalla tyyppi Search Network Only kampanjan asetuksista. Vaihtoehtoisesti voit luoda täysin uuden Search Network Only kampanjan, ja kopioida samat avainsanat sinne.


2. Kaikki avainsanat samassa mainosryhmässä

AdWords-tili koostuu yhdestä tai useammasta kampanjasta. Yhden kampanjan sisällä on monta mainosryhmää. Jokaisella mainosryhmällä on omat avainsanat ja mainokset. Ideaalitilanteessa yhdessä mainosryhmässä on max 10 samaan aiheseen liittyvää avainsanaa.

Miksi tämä on ongelma?

Katsotaan tätä esimerkin avulla: sanotaan että sinulla on siivouspalveluita tuottava yritys pääkaupunkiseudulla. Palveluihinne kuuluu: kotisiivous, suursiivous, muuttosiivous, yrityssiivous ja ikkunanpesu.

Näissä tapauksissa näen usein seuraavan rakenteen AdWords-tilillä:

Kampanja – YrityksenNimi

Mainosryhmä – Siivouspalvelut

Avainsanat – kotisiivous, suursiivous, muuttosiivous, yrityssiivous, ikkunanpesu

Mainos – ”Kaikki siivouspalvelut meiltä – Yrityksille & kotitalouksille … ”

Ongelma tässä on että potentiaalinen asiakas näkee saman mainoksen huolimatta siitä Googlaako hän kotisiivousta vai yrityssiivousta.

Et siis pysty optimoimaan mainosta asiakkaan hakulausekkeen perusteella. Tämä johtaa siihen että mainos ei ole tehokas (et saa klikkauksia) ja Google antaa sinulle alhaisemmat laatupisteet (maksat enemmän).

Miten tämän voi korjata?

Tee ensinnäkin kattavampi avainsanatutkimus ja mieti tarkemmin mitä kaikkia avainsanoja asiakkaasi voisivat käyttää.

Lajittele sen jälkeen avainsanat ryhmiin aiheen mukaan (max 10 per ryhmä). Eli esimerkiksi näin:

Kotisiivous: kotisiivous, kotisiivous helsinki, kotisiivous espoo, kotisiivous hinta jne.

Yrityssiivous: yrityssiivous, yrityssiivous helsinki, yrityssiivousta, yrityssiivoukset jne.

Ikkunanpesu: ikkunanpesu, ikkunanpesu helsinki, ikkunanpesu hinta, ikkunanpesu tuntihinta, ikkunanpesua jne.

Kirjoita sen jälkeen jokaiseen mainosryhmään omat mainokset, joissa puhuttelet kyseisen palvelun ostamista. Eli mainoksessa myyt ikkunanpesua henkilölle joka etsii ikkunanpesua.

Loogista, eikö vain?


3. Käytössä on vain laajan haun avainsanoja

Yllättävän harva joka tekee mainontaa itse, on tietoinen siitä että avainsanoilla on olemassa eri hakutyyppejä (eng. keyword match types).

Ai mitä että?

Kun kirjoitat avainsanoja mainosryhmään, on siinä huomattavasti eroa kirjoitatko siivouspalvelu, +siivouspalvelu, ”siivouspalvelu” vai [siivouspalvelu].

Hakutyypit vaikuttavat siihen kuinka herkästi mainoksesi näytetään kun käyttäjä tekee haun Googlessa.

Miksi tämä on ongelma?

Jos käytät pelkkiä laajan haun avainsanoja, tulee mainoksesi näkymään myös henkilöille joilla ei ole aikomustakaan ostaa sinulta, esimerkiksi:

Jos käytät avainsaanaa vähän hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio laajassa haussa, voi mainoksesi näkyä silloin kun joku Googlaa välimeren keittiön ruokavaliot.

Nyt saatat kysyä itseltäsi… ”No miksi ihmeessä he sitten klikkailevat mainoksiani?!”

Minulla ei ole varmaa vastausta… Ihmiset ovat kärsimättömiä ja saattavat ”kokeilla onneaan” klikkaamalla ensimmäiseksi näkyvää hakutulosta (eli mainosta). Kaikki eivät myöskään erota mainosta luonnollisesta hakutuloksesta.

Laaja haku (broad match)

Esimerkkiavainsana: siivouspalvelu

Esimerkkihaku: kodin siivousvinkit

Laajan haun muokkaus (broad match modifier)

Esimerkkiavainsana: +siivouspalvelu

Esimerkkihaku: siivouspalvelut vaasassa

Ilmaushaku (phrase match)

Esimerkkiavainsana: ”siivouspalvelu”

Esimerkkihaku: paras siivouspalvelu oulu keskusta

Tarkka haku (exact match)

Esimerkkiavainsana: [siivouspalvelu]

Esimerkkihaku: siivouspalvelu

Miten tämän voi korjata?

Jos siivousyrityksesi toimii vain PK-seudulla, niin et varmaan halua että mainoksesi näkyy kun joku Googlaa paras siivouspalvelu oulu keskusta? Mainoksesi näkyy väärälle kohderyhmälle ja maksat turhista klikkauksista.

Tarkista siis kaikkien käyttämiesi avainsanojen hakutyypit!

Turvallisin vaihtoehto on käyttää [tarkkaa hakua], mutta saatat menettää relevanttia liikennettä käyttämällä ainoastaan tätä tyyppiä. Laajaakin hakua voi käyttää, mutta silloin sinun tulee ehdottomasti myös käyttää negatiivisia avainsanoja. Yllä olevassa esimerkissä sana oulu voitaisiin lisätä negatiiviseksi avainsanaksi.

Nyt siis kipin kapin kirjautumaan sisään AdWords-tiliisi ja tarkistamaan nämä 3 asiaa!